הדרכת הורים הינה התערבות טיפולית שמטרתה לסייע להורים להנהיג הורות מיטיבה ואפקטיבית , כשהיא לוקחת בחשבון את הצרכים ההתפתחותיים, הריגשיים ,הקוגניטיבים והחברתיים של ילדיהם. כמו כן הדרכת הורים כפי שאני מבינה אותה לוקחת גם בחשבון את אותם צרכים אצל ההורים , ובעבודת צוות משותפת ותוך כדי דיאלוג מתמיד עובדים באופן ממוקד על אותם נושאים שהם מקור לקושי עבור ההורים.
הדרכת הורים הינה התערבות טיפולית שמטרתה לסייע להורים להנהיג הורות מיטיבה ואפקטיבית , כשהיא לוקחת בחשבון את הצרכים ההתפתחותיים ,הריגשיים , הקוגניטיבים והחברתיים של ילדיהם. במקביל הדרכת הורים כפי שאני מבינה אותה לוקחת גם בחשבון את אותם צרכים אצל ההורים וכן את ההקשר התרבותי והסביבה החינוכית בה הילד גדל ולומד .בעבודת צוות משותפת ותוך כדי דיאלוג מתמיד עם ההורים, עובדים באופן ממוקד על אותם נושאים שהם מקור לקושי בהורות . בתהליך ההדרכה נעשה ניסיון לשלב בין הצרכים השונים באווירה אמפטית, לעיתים מלאת הומור ומיטיבה.
לרוב הורים פונים לעזרה לגבי נושאים כגון:
– סמכות הורית שחסרה
– קושי בהצבת גבולות ומשמעת
– חוסר יכולות לתקשר בנעימים
-התנהגות ילדותית ולא אחראית מצד הילד/ה
-התנהלות תלותית ולא מספיק עצמאית מצד הילד/ה
– פחד או סרוב לשון לבד
-חילוקי דעות בין ההורים לגבי הדרך החינוכית המתאימה עבור ילדם
או כל קושי אחר מול הילדים.
הדרכת הורים הינו תהליך שאורכו משתנה בהתאם לסוג ומורכבות הקושי הן בנוגע לטיב שיתוף הפעולה בין ההורים והן בנוגע לסוג הקשיים והאשיות של הילד. עם זאת לרוב מדובר בתהליכים קיצרי טווח( בין 8 ל 20 פגישות). בתהליך ההדרכה מעבר לנושאים הנידונים אני שמה דגש על איכות התקשורת בין ההורים לבין עצמם ובין ההורים לילדיהם . ההסתכלות על הקשיים היא דרך האינטראקציה בין בני המשפחה והבנת משמעותה.
בשנים האחרונות הרבה מאוד פניות קשורות להתערערות הסמכות ההורית. העידן המודרני שם את צרכיהם של ילדינו במרכז הבמה וטוב שכך, אלה שבמעבר מסגנון הורות סמכותי ולעיתים נוקשה ( שהיה נהוג עד אמצע המאה הקודמת )לסגנון רך ומתירני (כפי שנהוג בעשורים האחרונים) התערערה הסמכות ההורית לעיתים עד כדי ביטול מעמדם כקברניטי הבית. העבודה המשותפת בהדרכה מחזירה להורים את סמכותם תוך שילוב אמפטי ומבין את צרכי הילד/ה והצבת גבולות ברורים ויעילים גם יחד.
טיבו של תהליך הדרכת הורים ותוצאותיו תלוים רבות באיכות הקשר שנוצר בין איש המקצוע לבין ההורים, אך גם המוטיבצייה של ההורים והנכונות להעזר, יכולת ההפנמה והישום ומידת ההתמדה בתהליך יתרמו ללא ספק את חלקם להצלחת התהליך.
בשנים הארוכות שעבדתי כפסיכולוגית חינוכית במסגרות חינוכיות שונות, צברתי ניסיון רב בהדרכת הורים עם ילדים בכל הגילאים, כולל גיל ההתבגרות. עבודתי כפסיכולוגית קלינית תרמה (וממשיכה לתרום ) רבות להעשרת ידיעותי וניסיוני בתחום עם מגוון רחב של קשיים , כולל ילדים עם ליקויי למידה ו הפרעת קשב . אשמח לעמוד לרשותכם.
משרד: 050-8308804 אימייל: liarab1@gmail.com
האתר עוצב ונבנה ע"י web4all